Monday, January 03, 2011

tahun satu

hari nih sesi persekolahan dah bermula. dalam keluarga aku xdak dah yang still bersekolah. kira aku la yang last. ehem. ehem.

bila tengok berita tadi macam-macam gaya budak-budak tahun satu yang baru nak masuk sekolah nih. ada yang terlebih berani. ada yang takot-takot sampai nangis. ada bajet cool tapi ayah kena ada sebelah. kuikui. teringat pulak time aku first time nak masuk sekolah. tahun 1996. sekolah kebangsaan seri indra. heee~ promote nama sekolah pulak.

macam mana ya aku time dulu-dulu? mesti nangis melalak kan? heee~

tak dak pun!

aku pun pelik. awat aku tak nangis pun. aku tak suruh pun pak aku tunggu kat luaq. lepas antaq, terus balik. maybe sebab aku satu sekolah dengan kakak aku kot. jadinya aku jadi lebih berani kot. ka aku memang jenis ganas eh time dulu-dulu? aish. mana ada. aku pemaluu pa. cuma aku jenis tak kisah kot. lantak la ada kawan ka tak da ka, tak kisah. kuikuikui.

ataupun. maybe sebab aku dah biasa pi tadika. dah biasa jumpa orang-orang yang aku tak kenal. jadinya, aku jadi tak takot kalau jumpa orang-orang baru bila masuk darjah satu. maybe la kot. tuh la pentingnya pendidikan prasekolah ini. ececeh. tiba-tiba promote bidang nih plak kan.

alhamdulillah. aku memang tak da masalah masa nak masuk darjah satu. tapi, tak semua macam aku. aku masih ingat ada sorang budak laki dalam kelas aku, memanjang bapa dia kena tunggu kat tepi tingkap. kuikuikui. tapi dia stail tak nangis la. cuma dia kena nampak pak dia dok ada ja. eh, ke dia nangis jugak? tah. tak ingat plak. kuikuikui.

banyak kenangan time darjah satu. lawak pun ada bila teringat balik. pernah satu hari tu aku tersilap masuk kelas. hehe.

alkisahnya begini. bila time rehat semua pakat pi kantin la kan nak makan. tapi aku tak pi. sebab aku jenis tak suka makan pagi. jadi aku pun main-main la dengan kawan-kawan aku kat rumput depan kelas tuh. dulu-dulu kan, bila habis ja time rehat kan loceng akan berbunyi dengan nyaringnya kan. dan aku pun tak tau kenapa. tiap kali loceng habis rehat bunyi dengan nyaringnya tu, semua budak bertempiaran lari masuk kelas. tak paham aku. bukan jenis lari-lari anak ja. nih lari betul-betul 100meter nih. watson nyambek(gila semangat malaysia boleh) pun bleh kalah.

jadinya, time tengah khusyuk dok main atas rumput tuh, loceng pun berbunyi. kriiiinnnng~~ gila bingit telinga. then, bertempiaran la lari kami semua nak masuk kelas masing-masing. dengan sorang dari arah sana, sorang dari arah sini. betul-betul macam gempa bumi ja gayanya. disebabkan keadaan yang berterabur tuh la aku dengan secara tidak sengajanya termasuk kelas lain. aku masuk ikot pintu depan. nak lari la pi tempat duduk aku. tengok orang sebelah, aik, awat macam tak kenal? ha ha. tidaaak! nih bukan kelas aku. jadi untuk mengkaver malu, aku teruskan larian aku keluar ikut pintu belakang. aku tak tau orang dalam kelas tuh perasan ke tak. tapi aku sangat maluuuu time tuh.... ha ha ha. seee. aku memang pemaluuu dari dulu. :P

hehe. time sekolah rendah memang banyak kenangan. aish. bila la nak jumpa lagi budak-budak zaman sekolah rendah nih? insyaAllah. nanti bila umoq dah 30 tahun, aku nak anjurkan reunion. bersiap sedia la ampa bawa anak bini semua naa. hehe.

jap. nak cari gambaq zaman dulu-dulu. ada lagi ka dak xtau la.

ok. ada. nah!

dah la. malu nak upload lagi. kahkahkah.


notakakiku: ok. renduuu. T___T

No comments:

Post a Comment

jom merapu skalik...tima kasih~=)