Saturday, August 21, 2010

attention, please.

satu kelas bising. cakap-cakap sesama sendiri. cikgu cakap kat depan, xdak sapa dengaq. skali cikgu ketuk *meja/papan hitam/papan putih, xdak respon jugak. kena jerit kuat2 nih.

"attention, pleasee...!!"

nah. semua terus diam. bila cikgu lembut dah jadi garang, lagi bahaya dari cikgu yg telah sedia garang. terus semua ngadap depan. dok diam-diam. buka telinga luas-luas.

....
..
.

senang. kan? selalunya kalau kat skolah-skolah, ckp "attention, please!!" sambil ketok2 meja, budak2 dah diam. senang nak bg depa diam. nak bg depa bg perhatian kt papan hitam. (dengaq x dengaq, itu kita x tau. tp yg penting, depa diam ngadap papan hitam.)

tapi bila kat *tadika/day care/taska, nak tarik perhatian depa nih sangat lah mencabar. xleh nak jerit kuat2. kalau jerit, memang depa akan ikot, tp ikot dlm keadaan takot. tambahan pula, aku mana reti jerit kuat-kuat kat budak-budak. even orang dewasa pun aku x reti nak jerit suruh diam.

tapi, budak-budak nih xdak la bising-bising cam budak-budak kat skolah. depa senyap ja. cuma depa macam blur. tengok keliling. cam xdak perasaan. ha ha. jadi, nak ajaq depa kena pandai tarik minat. sebab kalau dak, kita akan bercakap la sorang-sorang kat depan.

....
..
.

macam aku. waaaaa. T____T

hari tuh ajaq budak-budak gosok gigi. first-first, baik ja depa dengaq ceta pasai bunny dan gigi. lepas habis ceta, habis dirembatnya puppet(sebenarnya bukan pupper pun. just lukisan yang diletak straw sbg pemegang kt blkg.) yang kami wat untuk cerita tuh. terus, depa dah xmau dengaq dah camna cara nak gosok gigi. huaaa.

tapi, ada la jugak yg masih sudi dengaq aku cakap kat depan. terima kasih. nak suruh depa dengaq tuh macam-macam ayat jugak lah guna untuk mengayat depa.

contoh:
"nak gigi rosak tak...? kalau x nak, kena dengaq camna cara nak gosok gigi."

ok. berjaya. depa takot gigi rosak. jadi, depa pun pay attention.

tapi.....

sekejap ja. huaaaaaa. T_________T

akibatnya, aku agak terlupa step-step untuk gosok gigi yang betul. aku main taram ja. ha ha ha. tapi, x sampai tahap sesat lagi la ilmu yg aku bg nih. harap-harap. ha ha. teruk punya cikgu. adeh. tapi, best sebab ada part yg depa dengaq cakap.

contoh:
"lepas dah gosok, kena buat apa? kena kumur. camna nak kumur? (buat mulut kembung, then kumur, then buang.)"

budak-budak tuh pun ikot ja la apa yang aku buat. adeh. harap-harap x sesat la cara aku nih. aku x expect pun depa akan ikot. sebab aku pun time tuh buat action tuh dalam keadaan tidak sedar. tengok-tengok ja depa dah buat mulut kembung. aik. ikot aku rupanya. sebabnya, sebelum tuh depa cam x layan ja aku cakap. tiba-tiba dah kembung mulut. ha ha.

....

smoga ilmu yang sedikit nih dapat beri manfaat sampai besar. insyaAllah.

*potong mana yang tidak berkenaan

notakakiku: taqi. yes, they are not naughty. they're just adorable. :)

2 comments:

  1. haha, suka part dekja kembungkan mulut n dorang follow gak. haha, mesti comel gilaa. mesti ada yang taknak kempis2kan mulut tu. XD chayok2 dekja!!!! (^_^) adorable! and huggable,,for certain tots la. hehehe (bias kepada yang comel) XD

    ReplyDelete
  2. hehe. depa memang kiut. sabaq ja la walaupon depa x bg perhatian sgt time kita ckp. x snggup nk mrh sbb kiut sgt. kui2.

    ReplyDelete

jom merapu skalik...tima kasih~=)