Tuesday, July 27, 2010

saya takot. kot.

saya...takot. eh. tak. saya gementar. erm. apa word yg sesuai ya? saya risau? erm. maybe saya takot+gementar+risau. omg. jap. nak tarik nafas dulu.

lama plak tarik nafas, huh. rasanya xdak pa yg perlu risau. *pulak?* tak. orang lain x perlu risau. saya ja yang perlu risau. *ok. bila aku dh mula ckp saya, maknanya entri nih maybe akan jadi pjg.* sebab pa nak risau? sebab getaq. getaq nak berdepan budak2 esok. waaa. nak berdepan budak2 pun getaq? ya la. nih second time kot berdepan dgn budak2 yang ramai. tapi first time tuh cm tak yah dikira ja. kiranya nih cam first time la kot. wuuu.

esok, kena turun kat i-care. ada praktikal sket. ajaq budak2 main permainan tradisional. grup saya pilih jengket-jengket. ini bukan sebarang jengket-jengket. ini jengket-jengjet buat snirik. harap-harap jengket-jengket nih x berbahaya kepada kanak-kanak. dan harap jugak depa buleh main dgn baik. aish. risau. risau.

camna ya nak handle kanak-kanak dengan baik? saya takot saya ajaq ajaran sesat. ingat lagi first time p tadika dekat dgn umah dulu tuh. kawan ajak teman dia mengajaq. excited sangat. sampai kat sana, budak-budak dia baik ja. macam malu-malu. mesti sebab nampak cekgu baru yang cumel. kui3. cekgu la sangat kan. time tuh lepas spm. tak terpikir lagi mau jadi cekgu tadika betul2. sebab time tuh just pikir nak jadi architaik architec ja. ha ha. ok. x lawak.

tapi, masa tuh agak excited dapat jumpa budak-budak. kawan saya nak ajaq pasai warna. jadi, kami bawa la pensel kaler. satu-satu tunjuk pensel kaler tuh kat depa. semua kaler depa dah tau. tapi mai kaler grey ja, depa diam. kui3. depa xtau lagi kaler grey. ya la. saya kecik2 dulu pun buta kaler gak. kaler2 asas tuh tahu la kan? tapi xpa. kami ajaq pelan2. suruh depa ikot, grey. depa pun ikot, grey. tapi tanya kali kedua, x ingat dah kaler pa. kui3. budak-budak kan.

then tiba-tiba, ada sorang budak pompuan nih. waaaa. bab nih yang aku lemah nih. buleh plak dia mai nangis kat saya. saya dah la x bapa nak tau wat pa. saya pun buat2 la tanya.

"nih kenapa nangis?" wat2 muka sedih tanya budak tuh.
"aiman pukul saya." jawab budak tuh sambil renyeh2 mata.
"mana aiman?"
"tuu.." tunjuk kat budak laki yang dok tgh berlari-lari.
"haaa..." xtau nak cakap pa. "p pukul aiman balik."

nah. tuh ja la yang terkuaq dari mulut saya. apa lagi, budak tuh terus pi lari kat aiman, pukul blakang aiman. aiman yang tgh dok main tuh, terkejut la kan. tengok pelik ja.. awat tiba-tiba mai pukul aku nih? kui3. memang ajaran sesat aku ajaq. gengster punya cekgu. *awat aku rasa cm dh penah ceta benda nih? aish. nampak sgt nih ja la pengalaman aku dgn kanak-kanak. balik-balik ulang ceta yang sama ja. kahkahkah.*

tapi tuh ceta dulu. ceta saya tak tau apa-apa pasai kanak-kanak. pasai reinforcement dan punishment pun xtau. punishment is the last solution. tuh yang saya blajaq. cekgu x bleh terus pukul budak-budak. jadi, kalau kawan depa yang pukul buleh la eh? haa. sah ajaran sesat dah nih. ajaq la benda-benda lain selain dari keganasan. besaq nnt budak-budak tuh jadi kaki pukul plak. aish. berdosa dah la aku bawa budak-budak ke jalan yang salah. waa. nauzubillah.

lepas kejadian tuh, saya x pernah-pernah masuk mana-mana tadika lagi. kalau jumpa budak-budak, saya rasa macam...takot nak main-main dengan depa. tambah-tambah kalau mak depa dok ada sebelah. kang dijelingnya aku. sebab tuh saya rasa saya dah lama tak bergiat aktif*wtheel bergiat aktif nih?* dengan kanak-kanak. aish, risaunya la esok. kalau bab teori, selalu saja diuji. tapi kalau praktikal dgn budak-budak betul, nih la first time. saya...betul-betul risau.

omg. pray for me. hope everything will be fine. amiin.

notakakiku: semester nih memang banyak praktikal. maybe buleh meningkatkan keyakinan aku untuk berdepan dengan budak-budak. minggu depan kena ajaq budak-budak berus gigi plak. kui3.

3 comments:

  1. thanx, taqi! alhamdulillah dah setel. tapi budak2 xdak. budak2 besaq ja ada. :D

    ReplyDelete
  2. hihik...slamatkannn....memang berdebar time bebudak tuh kuar suda...sudahla dgn cabaran hadiah....cuaca....takut budah letih....tp semuanya ada hikmahhh...hikhikh alhamdulillah....^^ tp sebenarnya takut jg mau berdepan dgn budak2 tuh nanti next activity..sbb pengalaman tuh blom dapat pon....hukhuk...

    dekja.....hakhak biaQ betuiiiii ko p suruh budak tuh pukul balikkk????hakhakhak... love it!!!! hikhikh

    ReplyDelete

jom merapu skalik...tima kasih~=)