Tuesday, September 25, 2012

alangkah lucunya

antara nyopet dan korupsi, ada bedanya?

kalau nyopet kerjanya mengambil uang orang tanpa pengetahuannya, lalu, korupsi itu jugak mengambil uang yang lebih besar nilainya. ironisnya, korupsi itu bukan setakat mengambil tapi memberi juga.

dan kalau nyopet itu, hukumannya ditangkap, dipukul dan boleh dipenjara. tapi, si korupsi mudah terlepas gitu aja. iya deh?

tapi, bukan kah kedua-duanya berdosa di sisi tuhan.

jadi, apa bedanya nyopet dan korupsi?

dan bila pula si pencopet mahu mencari rezki yang halal dengan mengasong juga dihalangin pak polisi, mahu ditangkap, dipukul dan dipenjara, lalu, pilihan apa aja yang ada?

aduh. alangkah lucunya negri ini?



iya udeh. ngapain kok ngomong-ngomong bahasa indonesi? 
hehe. sebenarnya, gue baru lepas nonton ini filem. "Alangkah Lucunya (Negri Ini)". aduh. bagus bangat kok. 


mesejnya agak berat tapi disampaikan dengan gaya santai. tak terasa pun 110 minit berlalu begitu saja. tengok-tengok, aik, dah habis. tapi filem nih dah lama dah ditayangkan di bioskop indonesia rasanya. sebab tengok dekat youtube pun di upload tahun 2010. dah pernah dengar tajuk filem ni sebelum ni, tapi baru rasa nak nonton selepas tgk di sebalik tabir dekat channel pelangi tadi. apa yang buat aku tertarik mau menonton? sebab yang berlakon tu betul-betul anak-anak jalanan dan ada antara mereka yang pernah mencopet. menarik kan? and yes, they are really good in acting too.

ya ya udeh. nonton aja kamu di youtube kalau mahu nonton. nggak rugi buat yang mahu berfikir disamping berhibur. :)

glosari:
nyopet - menyeluk saku
korupsi - rasuah
ngasong - meniaga kecil-kecilan dengan membawa barang dari kereta ke kereta di jalanan semasa jalan tengah jam *hee. pjg benor makna. ini mengikut pemahaman saya. hehe.*

notakakiku: selepas tengok cerita ni, impian nak buka sekolah bergerak semakin membara. haha. apa tu sekolah bergerak? i dont know. yet. but someday, maybe. insyaAllah. :D

notakakikulagi: maafin. bahasa indonesi ku lucu banget. hehh.

No comments:

Post a Comment

jom merapu skalik...tima kasih~=)