Thursday, June 10, 2010

target

malu. utk melupakan entri yg lepas. mari kita wat entri yg baru.

semalam dah dpt semua result mid sem ari tu. alhamdulillah, semua dpt seperti yg diharapkan. lepas target utk diri sendiri. syukur.

tp bila dpt result2 camtu, ada yg kata aku x patot ada di sini. x patot amek diploma kt kolej nih. waaa~~ sedeh mendengarnya. sebab aku x layak ke tempat lain la aku masuk kolej nih. mana la ada aku pernah blajaq pasai pendidikan kanak2 sebelum2 nih. kt cni la aku bru nk start blajaq. kena la mula dr bawah. dr diploma. susah la kalau masuk degree terus kalau xtau papa pasal kos nih. betul dak? waaa.

aish. awat la kata aku nih persaing depa. sebenaqnya, kalau bab blajaq nih aku lebih suka kalau kita bersaing dgn diri kita snirik. sbb kita tau takat mn kita mampu, takat tuh la kita target. kita xleh tgk org len. nk banding dgn org len lagi la. kalau kita leh lepas pa yg kita target, tuh kira satu pencapaian yg bagus dh tuh. patot bangga dgn diri sendiri. xyah tgk org len. kalau x lepas target, time tuh la kena muhasabah balek. pa kita wat. pa yg x kena. maybe kita dah blajaq habis2an, tp x sampai target jugak. time nih jgn la plak down. byk lg kita bleh ubah. mungkin hubungan kita dgn org len pun kita kena kemaskan. hubungan dgn kwn2. hubungan dgn lecturer. skali depa x berkat, susah nk berjaya. aish. nauzubillah.

pa aku nk ckp sbnqnya nih? aku cm x suka kalau kita slalu banding2 dgn org lain. lbh baek kita banding dgn diri kita snirik. jadikan diri kita snirik sebagai persaing utama. insyaAllah, kalau x score sehebat org lain, kita x kan down. sbb kita tau kemampuan kita sampai mana. tp jgn la plak nak dok takat tuh ja. dah tau org len lebih dr kita, kita cuba target tggi sket. tp still ikot kemampuan kita jugak. jgn target tggi sgt sbb nnt takot kita terlebih kecewa. hurm.

kalau cm aku, lepas wat exam, aku akan cek balek jwpn2 yg aku tulis. then, aku kira mn yg aku rs aku x leh jwb. aku bg mrkah snirik. mrkah tuh la yg akn aku jadikan target aku. alhamdulillah. target midsem tercapai. walaupun paras2 ja. kua3. utk final nih kena wat betul2 lagi la. bukan takat paras2 ja naa. chaiyok!

notakakiku: tahniah utk semua yg lulus midsem lepas. arap final nih semua buleh lulus dan score tggi2. amiiinnn~ :)

notakakikulagi:omg.akurasaakurindunakberblogmacamdulu.

No comments:

Post a Comment

jom merapu skalik...tima kasih~=)