Friday, April 29, 2011

langsir biji remia



Kalau hati ini memang sebatang pena, tintanya tentulah daripada pelangi tujuh warna, lalu kenapa tidak saja dikirmkan sepucuk surat cinta pada dia?

Duha hafa anak tunggal Dr. Hud Othman dan Puan Taslima. Dia cantik dengan mata bundar sayu seperti mata unta di padang pasir. Umair terpikat sejak dia masih kecil lagi

Sepuluh tahun berlalu dan mereka bertemu semula. Kini Duha Hafa sudah memakai purdah hitam, dan dia bukan lagi gadis periang dan ramah. Kenapa dia berubah? Apa yang tersembunyi di sebalik purdah hitam itu?

Langsir Biji Remia mengajar kita bersyukur dengan nikmat daripada Dia.

****

Umair- kebiasaan lelaki zaman sekarang. mementingkan kesempurnaan. sehingga rasa hati yang disimpan bertahun-tahun dibunuh disebabkan ketidaksempurnaan. one word for him, stupid. *emo gila aku. padahal watak nih sekadar rekaan ja. ha ha ha.*

Muhsin- susah nak cari laki macam nih zaman sekarang. datang tanpa diduga. *sebab aku ingat novel ni berkisar tentang duha dan umair ja.* awal-awal kemunculan dia, aku rasa watak ini sekadar penyibuk. tapi akhirnya, aku telah jatuh suka kat muhsin. ha ha ha.

Duha- pada mulanya sangat rendah diri dengan kekurangan diri. sedar pada kekurangan diri, dia tak mengharap apa-apa pada cinta. tapi jauh di sudut hati, dia menunggu. *kadang-kadang aku paham apa yang duha rasa. rasa aku seperti dia.* eleh, ang bukan macam duha. ang macam si umair. tak pandai beza kaca dan permata. hurm.



novel ni berjaya aku habiskan semalaman, bertemankan langsir jambu air. menurut saudara imaen, dalam buletin jemari seni, novel ini biasa-biasa saja. ya, novel ni biasa saja tapi pengisian yang dapat sangat luar biasa. betullah apa yang dikatakan dalam blurb di belakang buku ini.

Langsir Biji Remia mengajar kita bersyukur dengan nikmat Dia.

notakakiku: ini bukan novel cinta. ini novel buat aku berfikir panjang.

No comments:

Post a Comment

jom merapu skalik...tima kasih~=)